Staf

a. Voorziening Frictiekosten. (-€ 60.000)

Duo+ is voor het personeel dat zowel in tijdelijke als in vaste dienst is voor de Wet Werkeloosheidsvoorziening eigen risicodrager. Dit betekent dat Duo+ voor een medewerker bij een (gedwongen) ontslag zelf over een maximale periode van 3 jaar de WW-uitkering moet betalen totdat de desbetreffende ex-medewerker een nieuwe baan gevonden heeft. De geschatte kosten die de gemeente moet betalen aan het UWV zijn opgenomen in de Voorziening frictiekosten. Voor een drietal ex-medewerkers duurt het echter aanzienlijk langer dan verwacht voordat ze een nieuwe betrekking gevonden hebben. Dit leidt tot meerkosten die niet voorzien zijn. In verband hiermee moet de voorziening opgehoogd worden.

Voorgesteld wordt om de voorziening frictiekosten met € 60.000 op te hogen.

b. Van detachering naar een dienstbetrekking elders. (€ 0)

Tot 1 april 2020 was een medewerker van Duo+ gedetacheerd bij een andere gemeente. Duo+ betaalde het salaris van de medewerker en de desbetreffende gemeente betaalde een vergoeding aan Duo+. Het bedrag was echter niet kostendekkend. Deze constructie is destijds gekozen als meest gunstige oplossing voor een medewerker die boventallig was. Deze constructie was wel erg onzeker omdat de detachering een keer op kon houden. Ook droeg Duo+ door deze constructie de risico’s van de medewerker en de administratieve last. Vandaar dat medewerking is verleend aan het verzoek van de desbetreffende gemeente om de medewerker in dienst te nemen. Dit verloopt budgettair neutraal. De desbetreffende gemeente betaalt het salaris en Duo+ betaalt een suppletie op het salaris. Dit omdat het salaris van de ex-medewerker hoger is dan de desbetreffende gemeente kan betalen. In de begrotingswijziging worden de noodzakelijke technische aanpassingen verwerkt.

c. Kosten crisisbeheersing Corona (€ 0)

Duo+ heeft, met instemming van de gemeenten, een medewerker ingehuurd voor het opvangen van diverse aanvullende taken binnen het nieuw gevormde collegiale directiemodel. Deze taken zijn het versterken van de posities van de OGON’s en de ondersteuning van het MT. Deze medewerker is echter bijna in zijn geheel ingezet voor de crisisbeheersing van Corona. Het werk dat is blijven liggen is van essentieel belang voor het goed en adequaat kunnen functioneren van Duo+. Daar moet in de tweede helft van het jaar een inhaalslag op gepleegd worden. De Staf gaat zich inspannen deze inhaalslag binnen de budgetten en capaciteit van de Staf op te vangen, ook door het proces over een langere periode uit te smeren.

d. Opleiding – en ziektekosten (herverdeling van het budget)

De opleidingskosten van Duo+ zijn toegerekend aan de afdelingen op basis van het opleidingsplan. Deze toerekening is gedaan om een evenredige verdeling van deze kosten over de gemeenten (verdeelsleutel) mogelijk te maken Ook het ziektebudget is over de afdelingen verdeeld op basis van de aanvragen. In de begrotingswijziging zijn de aan de Staf toegerekende kosten opgenomen.

e. Advieskosten (-€ 65.000)

Duo+ beschikt over een adviesbudget van € 100.000. Dit budget is opgenomen in de begroting van Duo+ voor het opvangen van advieskosten die gemaakt worden voor de ondersteuning van de directie, organisatieontwikkeling en overige specialistische adviezen. Dit jaar heeft KPMG een onderzoek uitgevoerd naar aanleiding van een veiligheidsincident. Dit onderzoek was noodzakelijk om na te gaan wat er gebeurd is en waardoor het incident gebeurd is. Het onderzoek heeft geleid tot een aantal aanbevelingen op grond waarvan dit soort incidenten in de toekomst voorkomen kunnen worden. Ook is gekeken of de organisatiecultuur mogelijk van invloed is geweest op het ontstaan van het incident. Het onderzoek heeft uiteindelijk € 69.000 gekost. Deze kosten drukken zwaar op het beschikbare adviesbudget waardoor er een relatief klein bedrag resteert voor de overige advieskosten dit jaar. In verband hiermee heeft het bestuur van Duo+ aangegeven dat het adviesbudget in 2020 met maximaal € 65.000 overschreden mag worden. Via deze rapportage en de 2e begrotingswijziging 2020 wordt het bedrag van € 65.000 opgevoerd. Tot op heden is het adviesbudget al met ruim € 21.000 overschreden. Daar komen nog de meer kosten ad € 25.000 bij voor de interne communicatie die op aanwijzing van het Directieberaad ten laste van deze begrotingspost gebracht moet worden en de advieskosten ad € 13.000 voor de begeleiding van een ex-medewerker van Duo+. Voor de rest van het jaar resteert dan nog een adviesbudget van € 6.000.

f. Kosten inhuur ondersteuning directie (-€ 72.000)

Zoals onder “Koers en richting” reeds aangegeven is, is door het vertrek van de gemeentesecretarissen van de DUO-gemeenten het een en ander veranderd binnen het Directieberaad. Deze mutaties hebben effect op de aansturing van Duo+ en op de invulling van de collegiale taken. In verband hiermee maar ook omdat er binnen de directie van Duo+ twee sleutelposities nog niet ingevuld zijn (directiesecretaris en bestuursadviseur), is tijdelijk inhuur per direct noodzakelijk. De verwachting is dat de inhuur tot 1 januari 2020 noodzakelijk is. Dit is afgestemd met de drie gemeentesecretarissen. De kosten, die geschat worden op maximaal € 72.000, worden verantwoord in de 2e begrotingswijziging 2020 van Duo+ en via de vigerende verdeelsleutel aan de gemeenten doorbelast.

g. Representatie (€ 50.000)

In de begroting van Duo+ is voor representatie een bedrag opgenomen. Dit bedrag is onder meer bedoeld ter dekking van de kosten van de organisatie dag, bijeenkomsten van teamontwikkeling e.d. Als gevolg van de Coronacrisis zijn dit soort bijeenkomsten niet doorgegaan. Vandaar dat voorgesteld wordt om incidenteel een bedrag ad € 50.000 vrij te laten vallen en terug te laten vloeien naar de DUO-gemeenten.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf